سرخط خبرها

همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی + واکنش منتقدان و مخاطبان

  • کد خبر: ۵۸۹۹۸
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
  • ۱۶
همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی +  واکنش منتقدان و مخاطبان
سریال «دادستان» به‌کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی از ۲۲ بهمن‌ماه روی آنتن شبکه ۳ سیما رفته است. محور این سریال عدالت‌خواهی و فسادستیزی است و با نشانه‌هایی از همین مضامین، در همین چند روز گذشته توانسته‌ است یا حواشی و جنجال‌هایی توجه مخاطبان را جلب کند.
امیری | شهرآرانیوز - «دادستان» عنوان سریالی است به‌کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی که از ۲۲ بهمن‌ماه روی آنتن شبکه ۳ سیما رفته است. این سریال محصول جدید سیمافیلم است و در ۱۶ قسمت ساخته شده است. محور آن نیز عدالت‌خواهی و فسادستیزی است و با نشانه‌هایی از همین مضامین، در همین چند روز گذشته توانسته‌ است با حواشی و جنجال‌هایی توجه مخاطبان را جلب کند.
 
در «دادستان» یک دولت خیالی وجود دارد که شباهت بسیاری به اوضاع این روزهای دولت و کشور خودمان دارد. جالب اینکه در این سریال تولید سیما، مسئولان به وضوح  و البته در پوشش همان دولت خیالی نقد می‌شوند. نقدهایی که از حرف مردم برآمده است، اما همه می‌دانند چنین انتقادهایی جزو خط قرمزهاست. حالا ده‌نمکی به‌عنوان فیلم‌سازی که مخاطبان خودش را دارد، مدعی است با ساخت سریالی جسورانه می‌خواهد حرف مردم را در تلویزیون بزند.
 
همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی +  واکنش منتقدان و مخاطبان
 

از بازسازی وقایع سیاسی تا تیتراژی با صدای خواننده رپ

ویژگی مهم سریال دادستان، بازسازی وقایع سیاسی و تاریخی است که جذابیت زیادی برای مخاطبان ایجاد کرده است. تصور کنید واقعه‌ یا حادثه‌ای که در آن حضور داشته‌اید در یک سریال بازسازی شود؛ برای کنجکاوی هم که شده است تمایل دارید ببینید این بازسازی چطور از آب درآمده و کجاها سانسور شده یا چقدر به واقعیت نزدیک است. این‌ها دلایلی است که مخاطب را جذب داستانی می‌کند که هرچقدر هم «سریال تخیلی باشد و مربوط به دولت خاصی نباشد»، او را با هدف یافتن نقاط اشتراک بین واقعه و فضای بازسازی‌شده پای تلویزیون می‌نشاند.
 
این‌ها را بگذارید کنار تیتراژ این سریال که آن را سینا آبگون، خواننده رپ و البته بازیگر این سریال، خوانده است. ترانه‌ای که می‌تواند زیرصدایی اعتراضی برای سریال محسوب ‌شود، البته به‌شرطی که سریال دادستان واقعا همان حرف مردم باشد و در اعتراض به مسائل روز.
 
 
تعداد بازدید : 1369
تیتراژ سریال «دادستان»
 

بازیگران سریال

 

همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی +  واکنش منتقدان و مخاطبان

 
محمد کاسبی، سیدجواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند و علی سلیمانی تعدادی از بازیگران این سریال هستند و در کنار آن‌ها بهنوش بختیاری و سحر قریشی هم حضور دارند که ترکیب جالبی محسوب می‌شود. همچنین  علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ‌شاهی، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند، فرج‌اللّه گل‌سفیدی، ابراهیم کوهخایی، حمید متقی، مختار ثائقی، مریم وانشانی، یاسمن ترابی، مجید قادری و... از دیگر بازیگرانی هستند که در سریال «دادستان» بازی می‌کنند.
 
 

ماجرای دیالوگ‌های جنجالی سریال «دادستان» چیست؟

 

همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی و نظر منتقدان و واکنش مخاطبان

 

با یک جست‌وجوی ساده درباره سریال دادستان، با بخش‌هایی از سریال روبه‌رو خواهید شد که شامل دیالوگ‌های جنجالی سریال هستند. این بخش‌ها خیلی زود در رسانه‌ها منتشر شد تا با استفاده از آن‌ها توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.
 
البته همین‌طور هم شده است و اکنون  همین بخش‌ها جزو پربازدید‌های مردمی هستند، به‌ویژه آن‌هایی که سریال را ندیده‌اند و می‌خواهند بدانند بازیگر سریال با بازی برزو ارجمند، چطور درباره محاکمه مسئولان حرف می‌زند: «هم‌نسلان من یکی از آرزوهایشان این بود که یک وزیر نالایق را به محاکمه بکشند، اما الان محاکمه یک وکیل نالایق، یک پسرعموی فلان، یک آقازاده فلان، یک معاون رئیس‌جمهور و... در ذهن آحاد ملت چیز عجیبی نیست. چرا؟ چون دیگر نمی‌تواند بگوید من سهمم را از سفره انقلاب برمی‌دارم.»
 
بخش دیگری از سریال که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است، دیالوگی است با جمله ماندگار شهید رجایی که می‌گوید: «جهنم جایی دارد برای رئیس‌جمهورها.» بی‌شک شکستن تابو آن هم در صداوسیما برای مخاطبان جذاب است، اما برخی صاحب‌نظران معتقدند باید دید که این حرف‌ها و دیالوگ‌ها در پایان چطور جمع‌بندی می‌شود!
 
 
تعداد بازدید : 923

دیالوگ جنجالی سریال دادستان درباره محاکمه مسئولان

 

منتقدان درباره «دادستان» چه نظری دارند؟

مخاطبان سریال دادستان یا شاید بهتر باشد بگوییم مخاطبان ده‌نمکی، ۲دسته‌اند؛ عده‌ای مخالف سرسخت و عده‌ای هم کاملا موافق. غفور پورمختار از دسته موافقان ده‌نمکی است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است:
 
«تلویزیون به‌طور مستمر درحال پخش مجموعه‌های رنگارنگ است، از ماجراهای خانوادگی‌ و عاشقانه تا قصه‌های بومی و تاریخی، از روایت زندگی سیاسیون تا موضوع دفاع مقدس. ولی می‌توانم به جرئت بگویم سریال دادستان کاری است فراتر از انتظار. وقتی نام ده‌نمکی به‌میان می‌آید، به حسب سابقه توقع داری با اثری پرمخاطب و ‌جذاب مواجه شوی، ولی دادستان کاری است با ویژگی‌های فراتر از جذابیت.»
 
او در ادامه این را هم یادآور شده بود که  سریال از مجلس انقلاب و انقلابیگری سخن‌ می‌گوید و به اعتراضات، تحصن‌ها ‌و تجمعات مردمی، کارگری،‌ دانشجویی توجه‌ می‌کند و بارزتر از همه، به نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مستقل و آزاد می‌پردازد که رکنی از ارکان دمکراسی به شمار می‌آیند و مأموریتشان در تکوین تاریخ و استقرار عدالت اجتماعی انکارناپذیر است. بدون تعارف باید گفت سریال دادستان مفاهیمی را برجسته و بر آن تمرکز می‌کند‌ که‌ تاکنون در تلویزیون تابو تلقی می‌شده است. تازه، گفته می‌شود این‌ها آن بخشی از این مجموعه است که‌ از دست متولیان سخت‌گیر نظارت رسانه ملی در رفته است.
 
مطلبی نیز از جبار آذین، مدرس پیشکسوت سینما و سردبیر سابق مجله «نقد سینما»، در مشرق‌نیوز چاپ شده است. در این مطلب آمده است: «مسعود ده‌نمکی در داستان‌سازی، پردازش محتوا و تسلط بر ابزار هنری پخته‌تر نشان می‌دهد.»
 
این منتقد سینما در بخشی از یادداشت خود آورده است:
 
«اعتراض‌های سیاسی جهت‌دار، در چهارچوب قانون و حفظ حریم نظام، احساسات معترضان را قلقلک می‌دهد. ده‌نمکی، کارگردانی کاربلد و مخاطب‌شناس، البته نه از جنس ابراهیم حاتمی‌کیا، ولی در همان فضا و ارتباط است. دادستان او مخاطبان خود را دارد. باید دید در دادستان ملتهب ده‌نمکی، دادخواهان و دادستان‌ها چه کسانی هستند و چه نوع دادها و بیدادها مطرح و چگونه به آن‌ها و ملت پاسخ داده می‌شود.»
 
اما علی مرادخانی، از روزنامه‌نگاران کشور، نگاهی دیگر به موضوع دارد و در یادداشت انتقادی خود آورده است:
 
«ده‌نمکی به‌جای شنیدن دلایل انتقادها از دادستان، در محتوایی‌کردن و دوگانه‌سازی انقلابی و ضدانقلابی سعی می‌کند، ولی روشن است که دلایل انتقاد از این سریال و البته «روزهای ابدی»، اساسا مربوط به محتوا نمی‌شود و اصلا سریال به‌لحاظ فرمی شکل نگرفته است که بخواهد از منظر محتوایی بررسی شود. فضاسازی‌های رسانه‌ای و دوگانه‌های کاذب هرچند راه مناسبی برای فرار از انتقادها در کوتاه‌مدت است، نمی‌تواند ضعف‌های فنی و بی‌شمار کار را بپوشاند و این یعنی سقوط آزاد کارگردانی که روزگاری می‌گفتند جزو جریان‌سازهای سینمای کشور است.»
 

بیشتر بخوانید:

 
 

آیا «دادستان» سریالی شعارزده است؟

 

همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی و نظر منتقدان و واکنش مخاطبان

 

در میان منتقدان، برخی معتقدند ده‌نمکی سوژه و مخاطب را می‌شناسد و حرف را هم می‌داند، اما لحن حرف‌زدنش ایراد دارد و به اضافه‌گویی می‌افتد. از نظر این عده از منتقدان و صاحب‌نظران، همین ویژگی سبب شده است فیلم‌ها و سریال‌های ده‌نمکی شعارزده از آب درآیند.
 
همچنین عده‌ای معتقدند سوژه‌ای با مضمون عدالت و عدالت‌خواهی با چنین لحنی از ده‌نمکی، نتیجه خوبی نخواهد داشت و در دادستان چنین مفاهیم مهمی، سطحی و دم‌دستی و شعارگونه شده است.
 

نظر مردم درباره سریال «دادستان» چیست؟

نظر مردم درباره بسیاری از موضوع‌های روز را می‌توان در فضای مجازی دید. پخش سریال دادستان هم از آن دست سوژه‌هایی است که به‌محض آغاز، بازخوردهایش در توئیتر، اینستاگرام و دیگر رسانه‌های فضای مجازی منعکس شد.
یکی از کاربران توئیتر در تعریف از سریال نوشته است: «این‌طور که سریال دادستان قسمت اولش را طوفانی شروع کرده، به‌احتمال قرار است دست سریال گاندو را از پشت ببندد.»
 
برخی هم در فضای مجازی دست به تبلیغ سریال به این شیوه زده‌اند: «برادران مذهبی، خواهران مذهبی، عدالت‌طلب‌ها، اگر سریال دادستان را نبینید، نصف عمرتان به فناست.»
 
یکی‌دیگر از کاربران هم با اشاره به بازسازی یکی از حوادث در فیلم نوشته است: «اعتراف می‌کنم تا پیش از دیدن قسمت حمله به مجلس در سریال دادستان، فکر نمی‌کردم این‌قدر کشته داده باشیم، می‌گفتم نهایت ۱۰ نفر. الان فقط دارم می‌گویم یا حضرت عباس. با دیدن فیلم این حادثه اضطراب گرفتم چه برسد به اینکه به چشم می‌دیدم. خداراشکر که الان امنیت داریم.»
 
در این میان نظرهای منفی کاربران فضای مجازی درباره سریال دادستان و مسعود ده‌نمکی نیز کم نیست.
کاربری با انتقاد از ساخت این سریال نوشته است: «شکل، محتوا و جزءبه‌جزء سریال دادستان شبکه 3 مثل ناخونی که روی تخته سیاه کشیده شود، روی مخ است.»
 
کاربر دیگری نوشته بود: «تلویزیون روشن بود، تیتراژ سریال تلویزیونی دادستان را دیدم. آخر تیتراژ نوشته شده بود کارگردان مسعود ده‌نمکی، تهیه‌کننده محمد خزاعی. درجا تلویزیون را خاموش کردم.»
 
 
همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی و نظر منتقدان و واکنش مخاطبان

 

مسعود ده‌نمکی: صداوسیما طاقت بیار

 

همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی +  واکنش منتقدان و مخاطبان

 

 

همه‌چیز درباره سریال «دادستان» | ماجراهای یک دولت خیالی و نظر منتقدان و واکنش مخاطبان

 

در میان همه حواشی که برای سریال دادستان ایجاد شده است، پست اینستاگرامی مسعود ده‌نمکی خودش حاشیه‌ای دیگر محسوب می‌شود و بار دیگر این سؤال را یادآوری می‌کند که آیا دادستان تا آخر حرف مردم را می‌زند؟
 
مسعود ده‌نمکی در پاسخ به هجمه‌هایی که از آغاز پخش سریال دادستان به سمتش آمده است،  پستی در صفحه فضای مجازی‌اش منتشر کرد. او در این پست به کارتون «سفرهای میتی‌کومان» اشاره کرده و نوشته بود: «می‌تی‌کومان و گروهش عدالت‌خواه بودند آن زمانی که دادستان نبود»
 
ده‌نمکی همچنین در پاسخ به این هجمه‌ها گفته است: «دادستان» هر روز ملتهب‌تر می‌شود، امیدوارم که سازمان در برابر فشار‌های بیرونی تاب بیاورد و از فضای مجازی و رسانه‌های جدید عقب نیفتد.»
 
 

تیزر سریال «دادستان»


تصاویر سریال «دادستان»

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
8
34
فیلم های ده نمکی عالی هستند مطمنا برای کسانی خوشایند نخواهد بود
Fm
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
29
15
خواستم اعتراض کنم به سریال دادستان... من اصلا درگیر برنامه های تلویزیون نیستم ولی یه قسمت این سریال رو دیدم و آنقدر بد فیلم برداری و کارگردانی شده بود که سرگیجه گرفتم
حتی حاضر نیستم یک بار دیگه ببینم
چرا یه همچین سریال سطح پایینی باید پخش بشه؟به نفعتون نیست واقعا ...مردم زده میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
بله بد فیلم برداری شده
مظاهر خاکشور
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
13
37
قاعدتاً هر جا که از ظلم و ظلم ستیز ی حرف بزنی یه عده به هر شکلی شده می‌خوام این کارو به حاشیه ببرند .
دمت گرم آقای ده نمکی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
سریال دادستان واقعا جذاب و دیدنی هست
یک قاضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
23
12
سلام بنده یک قاضی هستم و متاسفم برای سازنده این سریال .چرا که نه محتوائی داره نه مطلبی . آخه کجای دنیا ضابط حکم ورود به منزل میده همچنین وجهه قضات رو بد نشون میده . مامور بدون دستور قضائی همه کاری میکنه واقعا در این سریال های به اصطلاح پلیسی بی قانونی آموزش داده میشه . خرج این سریال که از بیت المال پرداخت میشه اگر صرف ساختن یک کار تولیدی بشه جونهای ماس کار میرن و دادگستری هم خلوت تر میشه . البته یک بچه کوچک هم میفهمه از هر دونفری که محکمه میره قطعا یکی ناراضی هست . اگر دونفر راضی بودن یک جای کار مشکل داره
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
آقای قاضی از هر 10 نفر که به دادگاه میرن 9 نفر ناراضی هستند. چون اکثر شما قضات، خدا و سوگند خود را در هنگام قضاوت فراموش می کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
4
4
معنی کلمه دادستان چیست؟تروخدا معنیشو بگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
یه معنی داد یعنی عدالت
عماد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
15
5
واقعا سریال افتضاحی از نظر محتوا ی انتظامی و فیلم برداری هست و ما فقط بلدیم برای فیلمهای خارجی گاف بگیریم
زندانی، بی در و پیکر و کثیف.مامور زندان 45 سال سن دارد ولی درجه یک مامور تازه وارد به زندان رو زده.درجه ماموران زندان همه برعکس زده شده.تمام زندانها بهداشت کاملی دارد.ولی اینجا انگار یک سوله هست.اعزام زندانی جرم سنگین با امکانات کم و مسخره.بازجویی از زندانی مسخره.دوربین بازجویی هرو کوپرو است و مخصوص شنا و دوچرخه سواریه.اعزام زندانی بد حال به دورترین بیمارستان شهر در صورتی که باید به نزدیکترین بیمارستان اعزام شود
z.b
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
4
12
سلام من سریال دادستان رو خیلی دوست دارم این سریال با این بازیگران عالی که داره بی‌نظیره و همچنین داستان سریال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
9
3
یک سریال هایی بسازید که به درد جامعه بخوره
اخه این چه فیلم (افتضاح )هست
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
7
کسانی.که.دراین.سریال.خودشان.را.دیده.اند.احساس.خطر.وحشتناکی کرده اند
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دمت گرم حرف حق را زدی
سرباز
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
2
کاش این قاضی یکمی صداقت داشت وتحمل انتقاد ببی
عدالتی هایی که در اجتماع میشه راداشت چشم بصیرت
را بسته ای قاضی این همه قاضی را من برکنار نکردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
1
عالی بود دسشون درد نکنه.سریال خوبی بود.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->